قسط یا سقوط ؟ ( 17 )

کتاب علمی تحقیقاتی چرا روحانیت ضد قرآن و حکمت عمل کرده است ؟ چرا روحانیت ادیان صلاحیت حکومتداری و مشروعیت دینداری ندارد ؟

چرا همه پیامبران و امامان الاهی با مخالفت روحانیون ادیان روبرو بوده اند ؟

زرتشت پیامبری از جانب خداوند است که دارای کتاب الاهی ( آسمانی ) به نام « اوستا » بوده و اعراب حجاز پیروان وی را « مجوس » می نامیده اند . کلمه مجوس از کلمه « مغ » گرفته شده است . زرتشت نیز خود را پیامبر خدا دانسته و می گوید : « اهورامزدا ، مرا برای راهنمایی در این جهان برانگیخت ، و من از برای رسالت خویش ، از منش پاک تعلیم یافتم » ( پیامبر از یاد رفته ، ص ۱۸۲ ) .

(( آگاهی‌های تاریخی و واقعی دربارهٔ زندگی زرتشت بسیار اندک است . آنچه در اوستا و در منابع پهلوی و فارسی آمده ‌است ، بیشتر جنبه افسانه‌ای دارد ، گرچه در این مطالب نیز حقایقی می‌توان یافت . آنچه به یقین در مورد زندگی زرتشت از متون اوستایی بر می‌آید این ست که زرتشت از کودکی تعلیمات روحانی دیده‌ است . زیرا در گاتاها ( یسن ۳۳ ، بند ۱ ) خود را « زوتَر » نامیده‌ است و آن اصطلاحی است که در مورد دین مردی که دارای شرایط کامل روحانیت است ، به کار می‌رود . در گاتاها ( یسن ۴۳ ) اشاره به دریافت وحی او از سوی اهورامزدا شده ‌است . زرتشت در تبلیغ دین خود با دشواری‌هایی روبرو بوده ‌است . در سرودهای خویش ( یسن  ۴۶ ، بند ۲ ) از فقر و کمی تعداد حامیانش می‌گوید و از بدکاری پیشگویان و روحانیان هم وطن خود کوی‌ها و کرپن‌ها ، گله و شکایت دارد و از بعضی دشمنان خود مانند بندوه و گرهم ( یسن ۴۹ ، بند ۱ و ۲ ) نام می‌برد . سرانجام بر آن می‌شود که از زادگاه خود دور شود و به سرزمین مجاور برود که فرمانروای آن گشتاسپ است . زرتشت در این سرزمین سرانجام با موفقیت روبرو می‌گردد . با گِرَوِش ( ایمان آوردن ) گشتاسپ به دین زرتشت ، مخالفت‌های حکمرانان همجوار برانگیخته می‌شود . نام برخی از فرمانروایان مخالف زرتشت در آبان‌یشت ( یشت ۵ ، بند ۱۰۹ )  آمده‌ است که از میان آنان ارجاسپ تورانی از همه نامورتر است . بر حسب سنت زرتشت در سن ۷۷ سالگی کشته شد و قاتل او توربراتور نام دارد ))  ( اسطورهٔ زندگی زردشت ، ص ۲۳ تا ۲۵ ) .