قانون اساسی اسلام واقعی ، اسلام رحمانی - اصل هجدهم : آزادی مردم : انسان صاحب اختیار آفریده شده است

🌞🌞🌞🌞🌞🌞


🌲🌻🌲🌻🌲

« قانون اساسی اسلام واقعی ، اسلام رحمانی » :

« قانون اساسی تشیع علوی و تسنن نبوی »

اسلام بخشندگی و مهربانی

« اصل هجدهم : آزادی مردم : انسان صاحب اختیار آفریده شده است و هیچ کس حق ندارد اختیار را از مردم سلب نماید » . « لا اکراه فی دین »

توضیحات اصل ( 18 ) :


۱ - خداوند یگانه اختیار خودش را به انسان تفویض کرده است .

۲ - آزادی انسان ناشی از تفویض اختیاری است که خداوند یگانه برای اداره امور جهان به انسان واگذار کرده است .

۳ - هیچ کس ، هیچ مکتب ، هیچ نظام مدیریت و رهبری حق ندارد اختیار انسان و آزادی وی را سلب و یا محدود نماید .

۴ - اسلام واقعی ، اسلام رحمانی ، اسلام بخشندگی و مهربانی تنها نظام مدیریتی است که آزادی و اختیار انسان ها را سلب نمی کند . زیرا در اساس این نظام مدیریت بر آزادی پیشنهاد دهی همگانی استوار است .

۵ - در سایر نظام های مدیریتی ، پادشاهی ( سلطه یک فرد بر مردم ) ، امپراتوری ( فتح کشورهای مختلف و اعمال سلطه بر مردم کشور ها ) ، کمونیستی ( دیکتاتوری کارگری ، پلتاریا ) ، دیکتاتوری دینی ( روحانیت ادیان یهودیت ، مسیحیت ، اسلام ، تسنن اموی ، تشیع صفوی ، ولایت مطلقه فقیه )
آزادی در عقیده ،
آزادی در عمل ،
آزادی در انتخاب دین ،
آزادی در انتخاب همسر ( هم برای زن ، هم برای مرد ) وجود ندارد ، همه چیز تحت سلطه مقام برتر است .

۶ - در اسلام واقعی دین اجباری نفی شده است ( علامه طباطبایی در ذیل آیه 256 و 257 سوره بقره در جمله « لا اکراه فی الدین »
دین یک سلسله معارف علمی است که معارف عملی به دنبال دارد .

۷ - شناخت ( عقلی ) + ایمان ( قلبی ) + عمل صالح ( عمل شایسته ، بی عیب و نقص ) : اساسی ترین فرمول قرآن کریم است ، خداوند عاشق این فرمول است ، زیرا این فرمول نجات بخش مردم جهان است .

۸ - اعتقاد و ایمان از امور قلبی است که اکراه و اجبار در آن راه ندارد .
رشد و کمال قطعاً از ضلال و گمراهی متمایز شده است .
هر کس به طاغوت ( طغیانگر ) کافر شود و به خدا ایمان آورد به دستاویز محکمی چنگ زده است . دستاویزی که ناگسستنی است و خدا شنوا و دانا ست .

۹ - خدا سرپرست و کارساز کسانی است که ایمان آورده باشند . ایشان را از ظلمت ها به سوی نور هدایت می کند .
کسانی که ( به خدا ) کافرشده اند ، سرپرست شان طاغوت است که از نور به سوی ظلمت سوق شان می دهد . آنان دوزخیان ( جهنمیان ) اند و خود در آن به طور ابد خواهند بود ( بقره 523 ) .

۱۰ - رشد : رسیدن به واقع مطلب و حقیقت امر و وسط طریق است .
کلمه ( غی ) : مقابل کلمه ( رشد ) قرار دارد و عکس آن را معنا می دهد .

۱۱ - هدایت به معنای رسیدن به راهی است که آدمی را به هدف ( مقصد ) می رساند .
ضلالت نرسیدن به چنین راه است .
یکی از مصادیق رشد رسیدن به چنین راهی است . رسیدن به وجه امر و واقع مطلب است .

۱۲ - محال است که جهل ، علم را نتیجه دهد . و یا مقدمات غیر علمی ، تصدیقی علمی را بزاید .

۱۳ - اجباری نبودن ایمان :
اجباری نبودن حجاب در آثار شهید مطهری صراحت دارد .
اختیاری بودن ایمان و عدم اجبار در پذیرش دین اساس دین اسلام واقعی است ( کتاب آینده انقلاب اسلامی ، شهید مرتضی مطهری ) .

۱۴ - خداوند یگانه فقط از انسان تفکر ، تعقل ، تحقیق ، تفقه و دقت در پژوهش می خواهد .

۱۵ - هر گونه به فلک بستن بچه ، چوب زدن کودک موجب حل مساله توسط وی نمی شود .

۱۶ - ما هرگز اسلام اجباری نداریم ( پیامبر ص ) .

۱۷ - دیدگاه مفسران اهل سنت :
ابن کثیر در تفسیرش می گوید : ( احدی را بر دخول در دین اسلام اجبار نکنید چرا که با روشن شدن دین و دلائل آن نیازی به اکراه نیست . . .

۱۸ - راغب : طاعت از روی اکراه در آخرت ارزشی ندارد زیرا خداوند عالم به سرائر تنها به اخلاص رضایت دارد .

۱۹ - آزادی : کوروش بزرگ ( کوروش پیامبر ، ذا القرنین در قرآن مجید سوره کهف ۱۷ آیه ) -
در زمان کوروش بزرگ مردم آزاد بوده اند پیشنهاد بدهند و در رشد و پیشرفت کشور سهیم باشند . در صورتی که پیشنهاد مفید و سازنده و خیر و نیک بود مورد تشویق و تحسین و تمجید و تشکر قرار می گرفت . به همین دلیل بود که رشد و پیشرفت سریع در همه زمینه ها در آن دوران در ایران و نیمی از کشورهای جهان تحت پوشش آغاز گردید .

۲۰ - هیچ نیازی نیست به زور کشورهای همسایه را تحت سلطه خود در آورید .
با نظام مشارکت و پیشنهاد دهی فراگیر و همگانی مردم دنیا عاشق نظام مدیریت شما شده و از آن پیروی و تبعیت می کنند !

۲۱ - آزادی : فلاسفه و مورخان یونان باستان - کشورهای غربی به شدت تبلیغ می کنند که در یونان باستان آزادی وجود داشته است ، اما نمی گویند که زنان ( نیمی از جمعیت ) و بردگان و بیگانگان ( غریبه ها ) حق رای نداشته و انسان شمرده نمی شدند ! در حالی که در دوران پیش از آن در حکومت داری حکیمانه کوروش بزرگ از همه مردم ایرانزمین ( یعنی نیمی از جمعیت جهان ) پیشنهاد گرفته می شد و همه مردم ، آدم شمرده می شدند
و اگر پیشنهاد مفید و کاربردی و ارزشمند بود ، پیشنهاد دهنده مورد تشویق قرار می گرفت !

۲۲ - آزادی : مغان و زرتشت های ایران باستان -
قرآن کریم در آیات مربوط به کوروش بزرگ سوره کهف سه بار بر سبب شناسی تأکید کرده است . یعنی ای مسلمانان جهان در مورد پیشینیان کوروش بزرگ ، تاریخ چند هزار ساله ایرانزمین ، مغ ها ( مجوس به زبان اعراب ) تحقیق و تفقه و پژوهش های علمی کاربردی کنید !
این سرزمین مهد تمدن بشریت است . کاوش های باستان شناسی کنید .

۲۳ - آزادی : محققان و دانشمندان مدیریت غربی -
در پی تحقیقات دانشمندان مدیریت در قرن بیستم خصوصاً در صنایع امریکا علوم پیشرفته مدیریت مبتنی بر مشارکت و پیشنهاد دهی فراگیر پدید آمد .
این تحقیقات مدیریتی در کشور ژاپن نتایج عالی به وجود آورد و رشد و پیشرفت جهش وار در صنایع به همراه داشت . سپس وارد عرصه های مختلف کار و زندگی گردیده و تحولات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی پدید آورد .

۲۴ - آزادی مردم به پیشنهاددهی در همه زمینه ها ، اساس اختیار انسان ، بنیان حکمت و معرفت و معروف شناسی پیامبران الاهی و اسلام واقعی ، اسلام رحمانی است ،
آزادی در خیر رسانی و نه آزادی در شررسانی

🌿🌿🌿🌿🌿🌿

قانون اساسی اسلام واقعی ، اسلام رحمانی ،اصل هفدهم - بیعت ( همه پرسی ، رفراندوم )

🌲🌻🌲🌻🌲

« قانون اساسی اسلام واقعی ، اسلام رحمانی » :

« قانون اساسی تشیع علوی و تسنن نبوی »

اسلام بخشندگی و مهربانی

« اصل هفدهم : بیعت ( همه پرسی ، رفراندوم ) » : رضایت مردم بنیان اسلام واقعی است و هر حکومتی که بر رضایت همگانی بنا نشده باشد اسلامی نیست ،

بخش یکم ،

  • توضیحات اصل ( 17 ) :

ملائکه ( قوانین ) بیعت شناسی :

  1. بیعت ( همه پرسی ) معامله با خداوند است .
  2. بیعت با پیامبر بیعت با خداوند است .
  3. بیعت ( همه پرسی ) دست خداوند است .
  4. اساس و جوهر بیعت ( همه پرسی ) کسب رضایت فراگیر مردم است .
  5. رضایت همگانی مردم رضایت خداوند را به همراه دارد .
  6. وفای به بیعت با پیامبر اجر و پاداش بزرگ ( عظیم ) دارد .
  7. هر کس به عهد و پیمان خود با پیامبر وفا نکند و بیعت خود را بشکند بر علیه خود شکسته است و از اجر و پاداش بزرگ آن خود را محروم کرده است .
  8. بیعت با پیامبر ( زیر درخت ، شجره ) رضایت خداوند را به همراه دارد .
  9. بیعت موجب ایجاد سکینه و آرامش ( رضایت ) در قلب های مومنان می گردد .
  10. بیعت موجب فتح و پیروزی بزرگ برای ایمان آورندگان می گردد .
  11. بیعت رضایت قلبی است و موجب استحکام در نظام حکومت داری جامعه می شود .
  12. زنان مومن هم با نبی ( پیامبر ص ) بیعت کردند .
  13. موضوع بیعت زنان با پیامبر : هرگزشرک نورزیدن به خداوند ، سرقت نکردن ، زنا نکردن ، به قتل نرساندن اولاد خود ، افترا و بهتان ( دروغ ) به کسی نبستن ، مخالفت نکردن با معروف ها در هیچ زمینه و امری می باشد .
  14. بیعت ( همه پرسی ) در اسلام واقعی ، اسلام رحمانی به یک نظر دهی ساده خلاصه نمی شود بلکه التزام داشتن به قوانین اصلاح جامعه است .
  15. وفا کردن به بیعت ( همه پرسی ) موجب آمرزش و غفران خداوند بخشنده و مهربان می شود .
  16. بیع و صلوات همسنگ مساجد و صومعه هایی که در آنها ذکر خداوند بسیار می شود و با ارزش می باشند .
  17. خداوند بعضى از مردم را به بعض ديگر دفع مى‏كرد تا بیع و صلوات و ديرها و كليسا ها و كنشت ها و مسجدها كه نام خدا در آن بسيار ياد مى‏شود منهدم و ويران نشود .
  18. خدا كسانى را كه يارى او كنند و بیع و صلوات و صومعه و مسجد را ، كه نام خدا در آن بسيار ياد مى‏شود ، زنده نگه می دارند ، يارى مى‏كند . خداوند بسیار توانا و نيرومند است .
  19. بیع و صلوات انسان ها را بسیار نیرومند می سازد .
  20. انفاق از رزق و روزی موجب آن است که انسان کافر و ظالم نشود .
  21. انفاق کردن از رزق و روزی موجب پایداری ایمان است .
  22. اگر مومنان انفاق نکنند روزی خواهد رسید که کافران و ظالمان حاکم خواهند شد و دیگر معامله ( نیکو ) و دوستى و شفاعت موثر نخواهد بود .
  23. فرق مومنان و کافران و ظالمان در انفاق کردن و معامله ( نیکو ) و دوستى و شفاعت است .
  24. معامله ( بیع ) و دوستى و شفاعت مومنان همراه با انفاق است و معامله و دوستى و شفاعت کافران همراه با کلاهگذاری و ظلم است .
  25. بیع و بیعت ( همه پرسی ) در اسلام واقعی ، اسلام رحمانی به هم وابسته اند و رضایت مشتری ( مردم ) شرط اساسی خرید و فروش و بیعت ( همه پرسی ) می باشد .
  26. اقامه نماز و انفاق در باطن و ظاهر موجب معامله نیکو ( بیع ) و دوستی می گردد .
  27. گفتن خداوند به بندگان در مورد اقامه نماز و انفاق در باطن و ظاهر که موجب معامله نیکو ( بیع ) و دوستی می گردد ، بیان یک قانون اساسی برای شناخت ارزش بیع و بیعت ( همه پرسی ) و عمل به آن است .
  28. عبد ( بنده و پیرو واقعی ) خدا شدن عمل کردن به آیه اقامه نماز و انفاق است . شما با اقامه نماز و انفاق رضایت بندگان خداوند و رضایت خود خداوند را به دست می آورید . آیا نماز خواندن مسلمانان موجب انفاق و کسب رضایت مردم و خداوند یگانه شده است ؟
  29. تجارت و معامله ، از ذکر ( ياد خدا ، شناخت قوانین و روش های علمی - کاربردی و الاهی ) و اقامه نماز ( خداوندنامه ، رحمت نامه ، نماز خواندن و طلب رحمت و نعمت و برکات از آن برای همه مردم ) و دادن زكات اساس است ( و از آن نباید غافل شد ) و تجارت و معامله نیکو فرع بر آن می باشد .
  30. روزی خواهد رسید که کسانی که از ذکر ( ياد خدا ، شناخت قوانین و روش های علمی - کاربردی و الاهی ) و اقامه نماز ( خداوندنامه ، رحمت نامه ، نماز خواندن و طلب رحمت و نعمت و رضایت و برکات از آن ) و دادن زكات ( به نیازمندان و کسب رضایت مردم و خداوند یگانه ) غافل شده اند دیگر تجارت و معامله نیکو نخواهند داشت و قلب ها و چشم های شان ( از ترس و وحشت ) منقلب و زير و رو خواهد شد .
  31. در جامعه اسلامی که مردم از ذکر ( ياد خدا ، شناخت قوانین و روش های علمی - کاربردی الاهی ) و اقامه نماز ( خداوندنامه ، رحمت نامه ، نماز خواندن و طلب رحمت و نعمت و برکات از آن برای همگان ) و دادن زكات ( به نیازمندان و کسب رضایت مردم و خداوند یگانه ) غافل نمی شوند ، همیشه تجارت و معامله نیکو و دوستی برای همگان برقرار خواهد بود و هرگز قلب ها و چشم های شان ( از ترس و وحشت ) منقلب و زير و رو نخواهد شد و انقلاب رخ نخواهد داد .
  32. بیع و بیعت ( همه پرسی ) در اسلام مبتنی بر کسب رضایت است . مسلمان کسی است که کسب رضایت مردم و خداوند را درهمه حال در راس هر گونه فعالیت خود قرار می دهد .

بیعت ( همه پرسی ) شناسی : ماهیت بیعت : رضایت مردم + رضایت خداوند یگانه

چهارده ثمره برتر :

قانون اساسی بیعت در اسلام واقعی ، اسلام رحمانی ( قرآن مجید ) و اسلام بخشندگی و مهربانی

  1. بیعت ( همه پرسی ) جهت کسب رضایت مردم است . در این صورت خداوند از شما راضی و خوشنود می گردد ، « رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ » . جنات و بهشت خداوند با رضایت مردم ساخته می شود
  2. بیعت زوری ، پوستین وارانه به تن دین کردن است .
  3. ایمان یعنی شناخت قلبی ( با معرفت و منطبق بر معروف ) وعمل صالح آگاهانه به ایمان و یقین خود در هر مرحله ( عملی که رضایت خاطر درونی ایجاد می کند ) .
  4. مردم بر اساس ایمان قلبی بیعت ( همه پرسی ) می کنند و رضایت همگانی خود را بیان می نمایند .
  5. بیعت ( همه پرسی ) ، کسب رضایت مردم ، اساس حکمت است ( حکومتداری حکیمانه و مدیریت خردمندانه مبتنی بر خرد جمعی ، عقلانیت ، معرفت و معروف ) و بازگرداندن امانت حکومتداری به مردم ، اساس خلافت همگانی مردم و امامت مستضعفان و محرومان !
  6. بیعت ( همه پرسی ) جزء جدایی ناپذیر مدیریت الاهی ( احد ) پیامبران و امامان است و هر حکومتی که بیعت ( همه پرسی مبتنی بر رضایت همگانی ) مردم را کنار بگذارد صد در صد غیر اسلامی است .
  7. قانون اساسی الاهی « قسط : مساوات و اخوت » ، که مهمترین هدف تمامی پیامبران برشمرده شده است ، بدون بیعت ( همه پرسی ) مردم تحقق پذیر نمی باشد .
  8. پیامبران الاهی به عنوان خلیفه ( جانشین ) خداوند بر روی زمین می خواسته اند با روش بیعت ( همه پرسی ) از مردم ، امانت مردم را به ایشان برگردانند ، یعنی حکومتداری را از چنگ مستبدان ظالم ، ستمگر و فرعون های تاریخ بیرون بکشند و خلافت ( جانشینی ) همگانی مردم و امامت مستضعفان و محرومان را برقرار سازند .
  9. وفای به بیعت با پیامبر اجر و پاداش بزرگ ( عظیم ) دارد . این پاداش تحقق حکمت ( حکومت داری حکیمانه و مدیریت خردمندانه مبتنی بر خرد جمعی و عقلانیت ) را امکان پذیر می کند و به جنبش بهشت سازی جهانی برای مردم و توسط مردم منتهی می شود .
  10. بیعت ( همه پرسی ، رضایت مردم ) راهکار عملی اجرای ولایت ( مدیریت محبت مدار ، حکومت مبتنی بر عشق و محبت متقابل طرفین ، امام و امت ) است . ساختن یک جامعه اُمّی ( مادروار ، مادرگونه ) ، « امت واحده » ، با توسعه بیعت ( همه پرسی ) و کسب رضایت مردم امکان پذیر است و با اقامه قسط : مساوات و اخوت ( برابری و برادری و آزادی همگانی در پیشنهاددهی فراگیر مردم ) .
  11. اگر بیعت گیری از مردم منجر به رضایت و آرامش مردم نشود آن بیعت زوری است و آن نظام حکومتداری و مدیریت مستبدانه و ضد الاهی است .
  12. بیعت واقعی که منجر به رضایت مردم و خداوند می گردد پیروزی نزدیک ( فتح قریب ) به همراه خواهد داشت .
  13. دین شناسی : ماهیت دین : لا اکراه فی دین : زوری نبودن دین ، آزادی کامل مردم در انتخاب دین است .
  14. دین شناسی : ماهیت دین : لا اکراه فی دین : زوری نبودن دین ، آزادی کامل مردم در انتخاب دین حتا در زمان جنگ است ، زیرا در اسلام مردم با قلب و دل شان می جنگند و نه با دست و شمشیر و سپر و نیزه .

آیا مسلمانان جهان معنای آیات بیعت را تا کنون کشف کرده اند ؟ !

آیات بیعت شناسی :

  1. فتح : 10 إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً به درستى آنهايى كه با تو بيعت مى‏كنند جز اين نيست كه با خدا بيعت مى‏كنند چون دست خدا بالاى دست های شان است بنا بر اين هر كس بيعت خود را بشكند عليه خودش شكسته و هر كس وفا كند به عهدى كه با خدا بر سر آن پيمان بسته خداى تعالى خيلى زود پاداش عظيمى به او مى‏دهد .
  2. فتح : 18 لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما في‏ قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثابَهُمْ فَتْحاً قَريباً خداى تعالى آن روز كه مؤمنان در زير آن درخت با تو بيعت كردند از ايشان راضى شد چون از نيات دروني شان آگاه بود و به همين جهت آرامشى بر آنان نازل كرد و به عنوان پاداش ، فتحى نزديك روزي شان كرد .
  3. ممتحنة : 12 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى‏ أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنينَ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا يَأْتينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرينَهُ بَيْنَ أَيْديهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصينَكَ في‏ مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ اى پيغمبر ، چون زنان مؤمن آيند كه با تو بر ايمان بيعت كنند كه ديگر هرگز شرك به خدا نياورند و سرقت و زنا نكنند و اولاد خود را به قتل نرسانند ، و بر كسى افتراء و بهتان ميان دست و پاى خود نبندند ( يعنى فرزندى كه ميان دست و پاى خود پرورده و علم به آن از انعقاد نطفه دارند به دروغ به كسى نبندند ) و با تو در هيچ امر به معروفى ( كه به آنها كنى ) مخالفت نكنند بدين شرايط با آنها بيعت كن و بر آنان از خدا آمرزش و غفران طلب كن كه خدا بسيار آمرزنده و مهربان است .
  4. حج : 40 الَّذينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثيراً وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ همان كسانى كه بدون سبب از ديارشان بيرون شده‏اند جز آن كه مى‏گفته‏اند : پروردگار( رب و پرورش دهنده ) ما خداى يكتا است . اگر خدا بعضى از مردم را به بعض ديگر دفع نمى‏كرد ديرها و كليساها و كنشت ها و مسجدها كه نام خدا در آن بسيار ياد مى‏شود منهدم و ويران مى‏شد ، خدا كسانى را كه يارى او كنند يارى مى‏كند كه وى توانا و نيرومند است .
  5. بقرة : 254 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ وَ الْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ شما كه ايمان داريد پيش از آن كه روزى بيايد كه در آن معامله و دوستى و شفاعت نباشد از آن چه روزي تان كرده انفاق كنيد و كافران خود ، ستمگران اند .
  6. إبراهيم : 31 قُلْ لِعِبادِيَ الَّذينَ آمَنُوا يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خِلالٌ به بندگان من كه ايمان آورده‏اند بگو : پيش از آن كه روزى بيايد كه در آن نه معامله باشد و نه دوستى نماز را به پاداشته و از آنچه روزي شان داده‏ايم پنهان و آشكار را انفاق كنند .
  7. نور : 37 رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ مردانى هستند كه تجارت و معامله ، از ياد خدا و نماز خواندن و زكات دادن غافل شان نمى‏كند . و از روزى كه در اثناى آن روز دلها و ديدگان زير و رو شود بيم دارند .

واژه نامه بیعت شناسی : فرهنگ معانی بیعت ، بیع ، مبیع ، مبایعه نامه ، تبایع ،

باع – ( باعَ ــِـ بَیعاً و مَبِیعاً ) خرید و فروش کرد .

( بائِع ) فروشنده .

( باعَه ت ) فروشندگان .

( مَبِیع ) کالای مورد معامله .

( بایَعَهُ مُبایَعَهً ت ) با او قرارداد خرید و فروش بست ، با او معاهده و پیمان بست ( بایَعُوهُ ) بالخلافهِ ت ، و ( بُویِعَ ) لهُ بالخلافهِ ت ، او را به خلافت برگزیدند یا حکومت او را به گردن نهادند .

( اَباعَ ) الشییءَ ، چیزی را در معرض فروش گذارد .

( تَبایَعا ) قرارداد بستند ، معاهده بستند ، با یکدیگر بیعت کردند .

( اِبتاعَ ) الشییءَ ، چیزی را خرید .

( اِنباعَ ) الشییءُ ، فروش رفت .

( اِستَباعَهُ ) الشییءَ ، تقاضای خرید چیزی را کرد ، خواست .

( البَیع ) خرید و فروش .

( البَیعَه ت ) حکومت ، قرارداد و بیعت برای حکومت .

( البِیعَه ت ) معبد یهود و نصاری ج بِیَع و بِیَعات و بِیعات .

( البِیاعَه ت ) کالای فروشی ، ج بِیاعات .

( البَیِّع و البَیّاع ) خریدار ، فروشنده .