🌞🌞🌞🌞🌞🌞 🌞🌞🌞🌞🌞🌞

« حمدواره » : جشنواره سالیانه ، راهکار خلیفه سازی همگانی و امام سازی ، پیشوا سازی از مستضعفان و محرومان ، کارگران ، دهقانان ، زحمت کشان ،

🌾 در سال ۱۳۸۸ در همایش ملی و جشنواره ( حمدواره ) نظام مشارکت و پیشنهاد دهی فراگیر کارکنان در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اعلام گردید که « حکمت » بزرگترین کشف تاریخ تمدن بشریت می باشد !

🌾🌾 امروز اعلام می شود که حمدواره ( جشنواره ) خلیفه سازی همگانی ، امام سازی مستضعفان و محرومان و کارگران ، کشفی هزاران هزار بار بزرگ تر از « حکمت » می باشد !

اصل سی و دوم قانون اساسی اسلام واقعی ، اسلام رحمانی ، اسلام بخشندگی و مهربانی ، اسلام مبتنی بر « حمد : تشکر از کار نیک اختیاری مردم » ( المیزان ، علامه طباطبایی ) :

توضیحات اصل ( ۳۲ ) :

۱ - در مرحله اول : برگزیدن استانداران ، فرمانداران ، بخشداران و شهرداران صالح انجام می‌شود : بر مبنای قوانین اساسی الاهی « حمد » و « قسط » : ( مساوات و اخوت و برادری و برابری و عدالت و آزادی همگانی در پیشنهاددهی فراگیر مردم و پاداش دهی به پیشنهادهای نیک ، مفید ، سازنده و کاربردی ) ، و نظارت خردمندانه مردم بر عمل صالح ، گفتار نیک و رفتار و کردار ایشان ،

۲ - تعداد ۳۰۳۶ استاندار ، فرماندار ، بخشدار و شهردار کشور جهت تحقق حمد و قسط و حکمت در مرحله‌ی اول قانون اساسی اسلام واقعی ، داوطلب خلیفه سازی فراگیر ، امام سازی همگانی مستضعفان و رهبر سازی محرومان و کارگران می شوند .

- انگیزه الاهی شرط اول خدمتگزاری به مردم و ایثارگری و پاکباخته شدن است . رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی به درجه عالی ایثارگری و پاکباختگی و خدمتگزاری بی توقع رسیدند .

۳ - دبیران نظام مشارکت و پیشنهاد دهی فراگیر مردم و نظام مدیریت با کیفیت و بهره وری مجریان « اساسنامه و آیین نامه اجرایی نظام مشارکت و پیشنهاددهی فراگیر مردم » ، شورای واقعی ، اسلام واقعی ، اسلام رحمانی را اقامه می کنند . لذا با تقوا ترین و موفق ترین دبیران نظام مشارکت شایستگی آن را دارند به عنوان رهبران ، امامان و خلفای اولین دوره برگزیده شوند .

۴ - تعیین ملاک ها و معیارهای قرآنی انتخاب ۳۰۳۶ خلیفه ، امام ، رهبر ، پیشوای حکمت دان و قسط گستر در ایران آینده :

الف - قسط گستری ،

ب- خدمتگزاری صادقانه و مخلصانه به مردم ،

پ - گرفتن حقوق و مزایا در سطح کارگران ، زندگی در سطح عموم مردم ،

ت - حکمت : حکومت داری حکیمانه و مدیریت خردمندانه و پیشنهاددهی فراگیر و همگانی مردم و پاداش دهی مناسب و متناسب به پیشنهاد دهندگان فردی و گروهی بر مبنای « اساسنامه و آیین نامه اجرایی نظام مشارکت و پیشنهاد دهی فراگیر مردم » ،

ث - رعایت دقیق قوانین و مقررات نظام مشارکت و پیشنهاددهی همگانی و اجتناب از دریافت هرگونه پاداش نقدی ، ( باید سیستم و نظام و قانون تدوین و تصویب شود .

ج - برکناری فوری کسانی که ضد صفات خلیفه ( جانشین خداوند یگانه ) ، امام مستضعفان ، رهبر خیراندیش مؤمنان عمل کنند !

چ - برکناری فوری مدیران و افراد دروغگو ، متقلب ، فریبکار ،

ح - برکناری مدیرانی که سر سفره اشراف و ملائ و مترفین ، سرمایه داران بزرگ و پول پرست بنشینند ،

۵ - تحقیقات در آیات حمد در قرآن مجید و نتایج و ثمرات دنیایی و آخرتی و معجزات آنها در ایجاد تحول اساسی الاهی و انسانی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ، جهت خلیفه سازی ( جانشین خداوند یکتا در زمین ) ، امام سازی مستضعفان ، رهبر سازی خیراندیشان : آیا مسلمانان به این درجه از تحقیقات رسیده اند ؟ !

۶ - حمد و تشکر و قدردانی در نهج‌البلاغه ، نامه امام علی ع به مالک اشتر نخعی : آیا روحانیت حوزه ها تحقیق و تفقه و پژوهش علمی - کاربردی در این زمینه برای هدایت مردم انجام داده است ؟

۷ - تبدیل شوراهای موجود به شورای واقعی ، شورای رحمانی ، شورای بخشندگی و مهربانی ،
بر مبنای اساسنامه و آیین نامه نظام مشارکت و پیشنهاد دهی فراگیر و نظام مدیریت با کیفیت و بهره وری ،

۸ - نقش شی جین پینگ در چین در خلیفه سازی همگانی ، امام سازی مستضعفان ، رهبر سازی ، پیشوا سازی ( یک میلیون در چین ) ، آیا وی توانسته است موفقیت عالی کسب کند ؟ !

۹ - کدام کشور جهان توانسته است راهکارهای عملی - کاربردی برای هدایت ملت ها به سوی خلیفه سازی همگانی ، امام سازی ، رهبر سازی ، پیشوا سازی مستضعفان و محرومان ، کارگران ، دهقانان ، زحمت کشان ، را با موفقیت به اجرا در آورد ؟ !

۱۰ - میزان موفقیت خلیفه سازی همگانی و امام سازی مستضعفان در چین ، آیا حزب کمونیست چین توانسته است یک میلیون خلیفه در چین در استان های مختلف بسازد ؟ !

۱۱ - خلیفه سازی و امام سازی و رهبر سازی زوری ، دستوری و با فشار بر مردم امکان ناپذیر است . مردم باید آزاد باشند تا راه خلیفه سازی ، جانشین خداوند برتر و یگانه را انتخاب کنند ، در این صورت کار خیلی ساده است ! فرد اراده می کند خداگونه شود ، جانشین خداوند متعال شود ، پس باید با ایمان قلبی و مغزی و تفکر و تعقل و تحقیق آگاهانه ، شیطان ( در هر چهره و اندام و زیبایی و گیرایی و فریبندگی و جاذبه ) را از خودش دور کند . پس مردم راحت انتخاب می کنند .
همانند زائر خانه خدا به شیاطین مختلف سنگ می زند ، یعنی بر شناخت خودش می افزاید و گول شیطان در چهره‌های گوناگون را نمی خورد ، شیاطین سرمایه داری ، پول پرستی ، شهوت پرستی ، قدرت پرستی ، تکبر و غرور ، خود بزرگ بینی ، خود برتر بینی و غیره ،

۱۲ - شناخت ماهیت حمد و تشکر و قدردانی ، ایجاد انگیزه الاهی در وجود مردم است .
استانداران ، فرمانداران ، بخشداران و شهرداران کشور ( ۳۰۳۶ نفر ) و سایر مدیران باید بر علوم حمد شناسی ، قسط( مساوات و اخوت ) شناسی و شیطان شناسی تسلط کامل داشته باشند .

۱۳ - انگیزش فطرت انسان است ، انگیزش الاهی ، خیرخواهی برای عموم مردم ، مستضعفان و محرومان ، کارگران ، قشر پایین جامعه ، امید به نجات بشریت ،

۱۴ - آیا خداوندی که نهایت بخشندگی و مهربانی را دارد همان اول آفرینش جانشینی خودش ( خلیفه بودن ) را به بشر بخشیده است یا پس از امتحانات سخت و طاقت فرسا و شکست های بسیار از شیطان ها و شیطانک های روی زمین می بخشد ؟ ! یعنی وعده سر خرمن !

۱۵ - قرآن مجید می فرماید خداوند یگانه خلف وعده نمی کند ! پس بشر پتانسیل خدا شدن در همان ابتدای خلقت در وجودش نهاده شده و البته برای رشد سریع تر ، شیطان هم در گوشه از مغزش جایگزین گردیده است !

۱۶ - انسان باید بداند تو جانشین خدا هستی و نباید به شیطان وجود خودت و شیطان وجود دیگران ، اجازه دهی تو را از این مقام عالی به پایین بکشاند !

۱۷ - در فلسفه مسیحیت ، کودک گنهکار آفریده می شود و باید با شیاطین بسیار بجنگد تا خود را از کوه بسیار مرتفع و خطرناک نفسانیات بالا بکشد و شاید به جانشینی خداوند یگانه ( خلیفه شدن ) دست یابد !
و می بینیم که اکثریت مسیحیان ، پاپ ها ، کشیش های کلیساها شکست خورده و در مقابل سرمایه داری و سرمایه داران بزرگ سر تعظیم فرود می آورند ، و بسیاری نیز در مقابل خدای شهوت ، همجنس بازی ، تجاوز به دختران و کودکان سقوط کرده و تسلیم می گردند .

۱۸ - در آموزش و پرورش ربیانی و ربانی به کودکان جایگاه والای الاهی - انسانی آدم و حوا تفهیم می شود و مهارت های عالی تحقیق و تفقه و پژوهش های علمی کاربردی در وجودشان ملکه می گردد .
همان گونه که تقوای الاهی ( خدایی )
یوسف کودک توسط یعقوب ع تفهیم شده بود و در نهادش جای‌گیر و جایگزین و ملکه گردیده بود و او را در سخت ترین گرفتاری ها ، ترس در چاه عمیق ( برادران ) ، ترس در زندان شهوت ( قصر زلیخا ) ، ترس در زندان مخوف ( سیاهچال سرداران ) ، ترس در چاه ژرف ( جاه و مقام و غرور و افتخار و خودپرستی ) ، ترس از چاه گود ( فریب سربلندی و افتخار و فاصله گرفتن از مردم ) ، ترس از چاه بی انتهای ( عشق و محبت دنیا و دور شدن از خداوند یگانه و برتر ) و گم شدن در روشنفکری دینی و مذهبی و علمی و علمایی ، فلسفی و عرفانی ،

۱۹ - در گرماگرم زندگی ، شیطان با هزاران چهره ظاهر می شود فقط تو باید یک پرسش ساده را پیوسته از خود بپرسی و تکرار کنی ، آیا این یکی هم کار شیطان است ؟ !
و من باید با تفکر ، تعقل ، تدبر ، تفقه ، تحقیق ، پژوهش علمی - کاربردی چهره جدید او را بشناسم تا دوباره ، چندباره ، صد باره و هزارباره فریب نخورم و در دام شیطان لعین زندگی دنیا نیفتم ، یعنی به دلیل غفلت خودم از مقام جانشینی خداوند متعال ( خلیفگی خدا در زمین ) تنزل و سقوط نکنم !

۲۰ - امروز زوهران ممدانی به مقام شهرداری نیویورک رسیده است . آیا وی به جایگاه خلافت ( جانشینی خداوند متعال در زمین ) نیویورک منصوب گردیده‌است ؟ !

۲۱ - خیلی زود معلوم می شود که وی می تواند در مقام خلافت باقی بماند و یا شیطان گولش می زند !
رهبران قوم یهود ( خاخام ها و روحانیت شیطانی ) به هیچ عنوان در دست داشتن ۹۰ در صد قدرت اقتصادی ( بانک های جهان ) ، بیش از ۸۰ درصد قدرت رسانه ای و مطبوعاتی و اطلاعاتی دنیا را از دست نمی دهند !

۲۲ - زوهران ممدانی باید به زودی از شیطان شکست بخورد ، مگر آن که خودسازی موثر در حد تقوا ، خودنگهداری الاهی کرده باشد ،
زیرا تمام شیاطین دنیا برای شکست وی بسیج گردیده و حیلت ها و سحرهای جدید و قدیم خود را به کار خواهند انداخت !
- باند ایپستین و سیاستمداران جنایتکار گناه آلودش ،

- حوری های زیبای هالیوود و بالیوود و جشنواره های شرق و غرب ،

- غرور مقام : بله قربان گوهای غرور افزا و شیاطین گرداگرد مقام پرستی ،

۲۳ - پیشنهاد می گردد زوهران ممدانی یک بار دقیق ، نامه رهبر مؤمنان و متقیان ، خودنگهداران امام علی علیه السلام به مالک اشتر نخعی را مطالعه کند !

۲۴ - پیشنهاد می گردد ممدانی روان شناسان و محققان و دانشمندان و پژوهشگران علمی - کاربردی را بسیج نماید تا سیستم ها و نظام های حقوقی و قضایی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی خلیفه سازی همگانی و امام سازی مستضعفان و محرومان و کارگران را طراحی و مدون گردانیده و شرایط و ویژگی های داوطلبان این امر را تعیین کنند تا مردم بتوانند آزادانه و با اختیار خود به این تلاش و کوشش شیطان شکن همت گمارند !

۲۵ - ایجاد دوره های آموزش و پرورش ربیانی و ربانی خلیفه سازی همگانی و امام سازی مستضعفان و محرومان و کارگران و رهبران قسط و مساوات گستر ، همچون کوروش بزرگ ( کوروش پیامبر ، ذاالقرنین در قرآن مجید / سوره کهف ، ۱۷ آیه ) ،

🍁🌻🍁

🌹 ۲۶ - قرآن کریم سه محور بنیادین برای ساماندهی اجتماعی و الاهی انسان بیان کرده است :
۱. خلیفه‌سازی انسان (جانشینی خداوند یگانه در زمین ) ،
۲. امام‌سازی مستضعفان ( رهبری و هدایت امت ، زحمت کشان ) ،
۳. قسط ( برپایی مساوات و عدالت اجتماعی ) .
این سه در کنار هم ، نظام الاهی را شکل می‌دهند : خلافت مسئولیت ، امامت هدایت ، و قسط : مساوات و عدالت .

🌴🌴🌴

🌻 ۲۷ - آیات « خلیفه‌سازی » در قرآن مجید :
۱- « إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً » ( بقره / ۳۰ ) : « خداوند انسان را به‌عنوان جانشین خود در زمین معرفی می‌کند » .

۲ - « يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ » ( ص/ ۲۶ ) :
« خلافت داوود همراه با مسئولیت قضاوت و حکومت عادلانه » .

۳ - « وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ » ( انعام / ۱۶۵ ) : « همه انسان‌ها به‌عنوان جانشینان خدا در زمین معرفی شده‌اند » .

نکته : خلافت در قرآن هم جنبه‌ی عام دارد ( همه انسان‌ها ) و هم جنبه‌ی خاص ( انبیاء و اولیاء ) .

🌷🌷🌷

🍁 ۲۸ - آیات « امام‌سازی » در قرآن کریم :

۴- « إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا » ( بقره / ۱۲۴ ) : « خداوند ابراهیم را پس از آزمون‌های متعدد و سخت به مقام امامت منصوب کرد » .

۵- « وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا » ( انبیاء / ۷۳ ) :
« امامان الاهی وظیفه هدایت به امر ( روش مدیریت ) خدا را دارند » .

۶- « وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا » ( سجده / ۲۴ ) : « شرط امامت ، هدایت به روش مدیریت الاهی ، صبر و یقین است » .

نکته : امامت در قرآن مقام هدایت الاهی است ، نه صرفاً رهبری سیاسی ؛ و با شناخت ( معرفت ) ، ایمان ( قلبی ، عقلی و آگاهانه ) و صبر ( شکیبایی ) و عمل صالح ( عمل شایسته و بی عیب و نقص ) تحقق می‌یابد » .

🌻🌻🌻

⚖️ ۲۹ - آیات « قسط » : ( مساوات و عدالت اجتماعی ) در قرآن مجید :

۷- « لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ » ( حدید / ۲۵ ) : « هدف ارسال پیامبران و کتاب ( آسمانی ) ، برپایی قسط ( مساوات و عدالت ) در جامعه است » .

۸- « كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ » ( نسا / ۱۳۵ ) :
« مؤمنان موظف‌اند قسط ( مساوات و عدالت ) را حتی علیه خود و نزدیکان اجرا کنند » .

۹- « اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى » ( مائده / ۸ ) : « عدالت نزدیک‌ترین راه به تقواست » .

۱۰- « وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ » ( انعام / ۱۵۲ ) :
« عدالت و قسط در معاملات و حقوق اقتصادی » .

۱۱- « قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ » ( یونس / ۴۷ ) : « داوری و قضاوت پیامبران بر اساس عدالت و قسط ، مساوات » .

🌾🌾🌾

🌺 ۳۰ - جمع‌بندی :
قرآن کریم نظام مدیریت الاهی را بر سه ستون بنا می‌کند :
- خلافت سازی همگانی : مسئولیت انسان در زمین ،
- امام سازی ، امامت ، هدایت پذیری الاهی برای جامعه ،
- قسط گستری : مساوات و عدالت به‌عنوان غایت رسالت‌ها .

این سه با هم نشان می‌دهند که مردم در جامعه‌ی قرآنی با مسئولیت‌پذیر پرورش می یابند ، با هدایت پذیری رشد می کنند ، و بنیان جامعه بر قسط ، مساوات و عدالت‌ گذاشته می شود تا همه امور به طور هماهنگ و یکپارچه سر و سامان یابند .

🌻🌹🌻

سه محور ( خلافت همگانی ، امامت مستضعفان و محرومان و زحمت کشان ، قسط گستری و مساوات و عدالت )

💐💐💐

این نکاتی که مطرح گردید بنیادین ترین ارکان نظام مدیریت الاهی است .

۳۱ - قرآن کریم وقتی از خلافت سخن می‌گوید ، آن را هم به صورت خاص ( برای پیامبران و اولیاء ) و هم به صورت عام ( برای همه انسان‌ها ) بیان می‌کند . بنابراین ، ایده‌ی « خلافت همگانی » یعنی جامعه‌ای که همه افراد آن به مقام جانشینی خدا در زمین رسیده باشند ، ریشه در آیات قرآن مجید دارد :

🌲🌾🌲

🔑 ۳۲ - مبانی قرآنی خلافت همگانی :

۱- « وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ » ( انعام / ۱۶۵ ) : « همه انسان‌ها جانشینان خدا در زمین‌اند » .

۲- « وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ » ( نور / ۵۵ ) :
« وعده خلافت برای مؤمنان و عمل‌کنندگان به صالحات » .

۳- « خلافت انسان به‌عنوان مأموریت الاهی در زمین ( بقره / ۳۰ » .


🌲🌾 ۳۳ - ویژگی‌های جامعه‌ی خلافت همگانی :

۱- ایمان و عمل صالح : شرط تحقق وعده خلافت ( نور /۵۵ ) .

خداوند یگانه فرمول شناخت ( معرفت ) + ایمان قلبی ، آگاهانه و خردمندانه ) + عمل صالح ( عمل شایسته ، عمل بی عیب و نقص ) را خیلی دوست دارد ، زیرا جانشینانش در زمین را می سازد !

۲- قسط ، مساوات و عدالت : خلیفه باید زمین را بر اساس حق اداره کند ( ص/ 26 ) .

۳- علم و آگاهی ( دانش ، تحقیق و تفقه همگانی ) : خلافت با تعلیم اسماء به آدم آغاز شد ( بقره/ ۳۱ ) .

۴- شکر و حمد : خلیفه ( جانشین خداوند یکتا ) باید روش شکر و حمد خدای بی‌نیاز ( صمد ) را بشناسد .
ستایش زبانی بشر هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه این « شکر و سپاس و قدردانی از کار نیک اختیاری مردم » است که بشر را از خودکامگی و استبداد نجات داده و از افتادن به دام شیطان می رهاند . خودکامگی سرآغاز سلطه شیطان بر وجود انسان است ( بقره/ ۳۰ ، فاتحه/ ۲ ) .


⚖️ ۳۴ - پیامدهای اجتماعی خلافت همگانی :

۱- مردم‌سالاری الاهی : همه افراد جامعه در مقام مسئولیت و امانت‌داری قرار می‌گیرند .

۲- عدالت اجتماعی : هیچ فرد یا گروهی حق ندارد خلافت را به سلطه شخصی یا طبقاتی تبدیل کند .

۳- توانمندسازی اقشار ضعیف : خلافت همگانی یعنی مشارکت فراگیر کارگران ، کشاورزان ، زنان و سالمندان ( بازنشستگان ) در ساختن جامعه .

۴- پیوستگی دنیا و آخرت : خلافت در زمین مقدمه‌ی وراثت بهشت است ( اعراف/۴۳ ، یونس/ ۱۰ ) .

🌻 ۳۵ - جمع‌بندی :
ساختن جامعه‌ای که مردم به مقام خلافت همگانی رسیده باشند ، یعنی جامعه‌ای که در آن هر فرد مسئول ، آگاه ، عادل ، قسط و مساوات گستر و سپاس‌گزار ( عملی خداوند و نه با لقلقه زبان ) است . این جامعه نه بر محور سلطه ، بلکه بر محور امانت ، عدالت و بندگی ( پیروی از حق ) بنا می‌شود . در چنین جامعه‌ای ، خلافت به معنای مشارکت همگانی در آبادانی زمین و تحقق قسط و مساوات است .


🌺 ۳۶ - یک مدل عملیاتی طراحی :
چگونه می‌توان اصول خلافت همگانی را در ساختارهای اجتماعی ( مثل آموزش ، اقتصاد ، و مدیریت محلی ) پیاده کرد ؟

☘️ اگر شما بتوانید این امر را خوب طراحی کنید شایسته آن هستید که جایزه نوبل مدیریت به شما اعطا گردد !


💐 ۳۷ - طرح کامل جامعه‌ی « خلافت همگانی » :

مدل جامعه‌سازی بر پایه خلافت همگانی :

هدف این طرح آن است که هر انسان به مقام جانشینی خدا در زمین برسد ؛ یعنی امانت‌دار ، عادل ، قسط گستر ، آگاه ، حمد شناس و پیشنهاد دهنده ، سپاس‌گزار عملی و کاربردی واقعی مردم .

جامعه‌ای که بر این اساس ساخته شود ، نه بر محور سلطه ، بلکه بر محور مسئولیت ، عدالت و بندگی ( پیروی از حق و عقلانیت و نه پیروی از هوا و هوس و شهوت و شیطان ) بنا خواهد شد .


🌻 چشم‌انداز و اصول :

۱- هدف : توانمندسازی همه افراد برای زندگی به‌ عنوان جانشین خدا در زمین .

۲- اصول بنیادین :
- حمد : آغاز و پایان حکومت داری و مدیریت قدرت با سپاس و ستایش و قدردانی از کار نیک اختیاری مردم و پاداش دهی به عمل صالح و شایسته مردم ( حمد شناسی ژرف و عمقی خداوند یگانه ) .
حمدواره : جشنواره سالیانه انتخاب برترین استاندار ، فرماندار ، بخشدار ، شهردار و مدیر ،

۳- قسط : عدالت در تصمیم‌ها ، توزیع منابع و حل اختلافات .

۴- امامت : رهبری به معنای خدمت و هدایت ، نه امتیاز .

۵- مشارکت همگانی : حضور کارگران ، کشاورزان ، زنان ، سالمندان ( بازنشستگان ) و جوانان در اداره جامعه و پیشنهاددهی فراگیر .

۶ - علم و اخلاق : ترکیب دانش علمی با حکمت معنوی در مدیریت و سیاست‌گذاری .

۷ - شفافیت و بهبود مستمر : داده‌های باز ، ارزیابی عمومی ، و یادگیری مداوم .


۳۸ - ساختار حکمرانی ( حکمت ) : بر اساس پیشنهاد دهی همگانی مردم ،

- منشور اجتماعی و سوگند امانت‌داری ،
- منشور حقوق و وظایف ، معیارهای عدالت و حفاظت از محیط زیست .

- حمدواره : جشنواره سالیانه ، سوگند سالانه برای خدمت با حمد ( تشکر ، سپاس و قدردانی از کار نیک اختیاری مردم ) و پرهیز از خودکامگی و استبداد فکری و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی .


🍁 برنامه‌های عملیاتی :

-آموزش :
- آموزش تفکر سیستمی ، اخلاق ، حفاظت محیط زیست ، قدر شناسی ، سواد مالی .
- پروژه‌های خدمت اجتماعی و بودجه‌ریزی مشارکتی و پیشنهاد دهی فراگیر .

- تمرین‌های روزانه پیشنهاددهی ، حمد و تشکر و سپاس همراه با خدمت اجتماعی .

ابزارها :

✨ این مدل نشان می‌دهد که جامعه خلافت همگانی چگونه می‌تواند در عمل ساخته شود : هر فرد مسئول ، هر رهبر خدمت‌گزار ، و هر تصمیم بر پایه عدالت و سپاس از مردم ، خداوند .

🌷🌷🌷🌷🌷

آموزش ربانی و سلامت همگانی :

بسیار عالی 🌿. ترکیب « آموزش ربانی » و « سلامت همگانی » دقیقاً همان چیزی است که قرآن و سنت بر آن تأکید دارند : تربیت انسانِ خلیفه‌الله ، که هم در بُعد روحی و اخلاقی رشد کند و هم در بُعد جسمی و اجتماعی سالم باشد . اجازه دهید یک طرح جامع و عملی برای این دو محور ارائه کنیم :

📚 آموزش ربانی

اصول
- توحید و حمد : آغاز هر آموزش با یاد خدا و سپاس او ( فاتحه / 2 ) و پیشنهاد دهی و تشکر از کار نیک اختیاری مردم .
- علم و حکمت : پیوند دانش علمی با حکمت الاهی ( بقره / 31 ) .
- اخلاق و قسط: آموزش عدالت ، صداقت ، و مسئولیت اجتماعی ( نساء / 135 ) .
- عمل و مشارکت : دانش باید به عمل اجتماعی و خدمت به خلق منجر شود .

ساختار آموزشی
- مدارس ربانی : ترکیب قرآن ، علوم طبیعی ، مهارت‌های زندگی ، و هنر .
- برنامه‌های مشارکتی : دانش‌آموزان در پروژه‌های اجتماعی و محیط‌زیستی مشارکت کرده و پیشنهاد ارائه می‌کنند .

- معلمان به‌عنوان مربیان اخلاق و مشارکت : آموزش نه فقط انتقال دانش ، بلکه تربیت شخصیت .

- ارزیابی ربانی : سنجش بر اساس ایمان ، اخلاق ، خدمت اجتماعی ، و دانش علمی .

🌿 سلامت همگانی

اصول
- سلامت جسمی : تغذیه سالم ، ورزش ایمن ، مراقبت پیشگیرانه .
- سلامت روانی : آرامش ، ذکر ، ارتباط اجتماعی ، و حمایت خانوادگی .
- سلامت اجتماعی : عدالت در دسترسی به خدمات ، حمایت از اقشار ضعیف .
- سلامت معنوی : پیوند سلامت با یاد خدا و شکر نعمت‌ها .

ساختار سلامت
- خانه‌های سلامت محلی : مراکز کوچک در محلات برای آموزش ، پیشگیری ، و مراقبت اولیه .
- برنامه‌های تغذیه و ورزش همگانی : طراحی رژیم‌های متنوع و فعالیت‌های گروهی برای همه سنین .
- توانمندسازی سالمندان : کلاس‌های حرکت ، تغذیه ، و ارتباط اجتماعی .
- صندوق سلامت عمومی : انتشار شاخص‌های سلامت برای شفافیت و عدالت .


🌲🌾 پیوند آموزش ربانی و سلامت همگانی
- مدارس ربانی = مراکز سلامت اجتماعی : دانش‌آموزان هم علم می‌آموزند و هم سبک زندگی سالم را تمرین می‌کنند .
- برنامه‌های حمد و شکر = سلامت روانی : تمرین‌های روزانه سپاسگزاری از طریق ذکر و پیشنهاددهی ، آرامش و امید می‌آفریند .
- پروژه‌های اجتماعی = عدالت سلامت : مشارکت دانش‌آموزان و مردم در پیشنهاد دهی و مراقبت از سالمندان ، محیط زیست ، و نیازمندان .

✨ جمع‌بندی
جامعه‌ای که آموزش ربانی و سلامت همگانی را در کنار هم پیاده کند ، جامعه‌ای خواهد بود که در آن :
- هر فرد آگاه ، مسئول و پیشنهاد دهنده و سپاس‌گزار است .
- سلامت جسمی ، روانی ، اجتماعی و معنوی تضمین می‌شود .
- عدالت و قسط در دسترسی به آموزش و سلامت برقرار است .

🍁🍁🍁🍁🍁🍁