پاسخ به دوستان عزیز : قانون اساسی معروف شناسی ، معرفت شناسی
پاسخ به دوستان عزیز : قانون اساسی معروف شناسی ، معرفت شناسی
خداونـد احــوال هيـچ امتـي
دگرگون نخواهد كند مـدتي
مگر اين كه آن قوم احوال خويش
بخواهد دگرگون نمايد ز پيش
به نام حق تعالا
که اسم و علامتش بخشندگی است و مهربانی
برادران گرامی و دوستان عزیز
فیض الله حضرت عزیز ، رضایی عزیز ، پور رکنی عزیز
با سلام و تشکر از این که مقالات طولانی و مفصل ارسالی را مطالعه می فرمایید ، و به صدق نیت این نگارنده و محقق حقیر ایمان دارید ، اما چرا از لطف و عنایت الاهی ناامید هستید ؟ آیا ایمان ندارید که موفقیت و پیروزی از آن خداوند است ؟ خداوند در زمان مناسب از جایی یاری و مدد می رساند که ما تصورش را هم نمی توانیم بکنیم . فقط لازم است ما در راه حق ثابت قدم و استوار بمانیم و دین خدا را ، اسلام واقعی را یاری و مدد برسانیم .
و همچنین با تشکر از دوستان عزیزی که پیشنهاد کمک و یاری رسانی داشته اند ، در سی و یک سال گذشته با چشم خود تاثیرات این حرکت مقدس را دیده ایم و ثمرات نظام مشارکت و پیشنهادها و نظام مدیریت باکیفیت را لمس کرده ایم و با تحقیقات قرآنی – علمی – کاربردی انجام شده ، به اسلام واقعی ایمان آورده ایم . اگر چه مجبور بوده ایم با نیروهای بازدارنده و مخرب مبارزه طولانی نماییم . اما ایمان داریم که جریان حق قطعاً پیروز خواهد شد . این آیه قرآن دانا و حکیم است : خداوند دینش را ظاهر می کند اگر چه مشرکان اکراه داشته باشند .
اما این که فرموده اید : در زمان پیامبر ، اسلام واقعاً به اجرا درآمده و همه اعراب مسلمان شده و از اسلام تبعیت می کردند واقعیت ندارد . بعید است همه افراد جامعه به یک دین اعتقاد واقعی داشته باشند ولی بعد از مرگ پیامبر رقابت های دنیوی شروع شود و چه خون ها که بین همان مسلمانان ریخته نشد و هر کس هم مدعی بود که فقط حق با اوست .
در پاسخ باید گفت : رسالت پیامبران رسانیدن پیام خداوند به مردم است . پیام خداوند هم همین اسلام واقعی است ، یعنی راه سعادت و نیک بختی ، راه موفقیت و پیروزی ، راه نجات بشریت از شر ظالمان و ستمگران و قاسطین و مارقین و ناکثین . در این زمینه پیامبر حکمت و رحمت ( ص ) رسالتش را به طور کامل به انجام رسانید . اما مابقی کار به عهده مسلمانان بود که دین خود را حفظ و نگهداری کنند و نگذارند انقلاب اسلامی شان که با خون جوانان و شکنجه و آزار بسیار مسلمانان به دست مشرکان تحصیل گردیده بود ، به دست نامحرمان بیفتد . دینی که با 23 سال تلاش خستگی ناپذیر ، جانکاه و همراه با صبر و استقامت بی نظیر پیامبر عزیز اسلام و اصحاب و یاران صدیقش به پیروزی رسید .
خداوند در قرآن مجید می فرماید : پیروان همه ادیان بعد از پیامبران شان به انحراف کشانیده شده اند . این آیه شریفه شامل اسلام هم می شود . از زمانی که عمر قسط را زیرپا نهاد انحراف بزرگ در اسلام آغاز گردید . نقش خلیفه و امام راستین هم این است که از انحراف جامعه و مردم جلوگیری کند . نقش خلیفه خدا یعنی جانشین خداوند بر روی زمین این است که قوانین اساسی قرآن حکیم را اجرا کند نه آن که به جای همه تصمیم گیری نماید . در غیر این صورت ، به انحراف کشانیدن جامعه امام راستین نمی خواهد . همه قاسطین و مستبدان و ظالمان تاریخ جوامع را به انحراف و مردم را در همه زمینه ها به استضعاف کشانیده اند .
اما نقش مردم مهمتر است . این مردم اند که باید آگاه و هوشیار باشند و امام راستین را انتخاب کنند و از امام راستین خود نگهداری نمایند تا جامعه به انحراف کشانیده نشود . و از آن مهمتر نظام امامت الاهی و ساختار حکمت است که مردم باید از آن محافظت کنند . اگر کسی خواست « نظام امامت همگانی » مردم را نابود سازد و جامعه اسلامی را به سمت استبداد ، خودمحوری ، خودپرستی و شرک بکشاند مردم باید صریح و آشکار در مقابل این انحراف بزرگ بایستند .
در اسلام واقعی هیچ گونه استبداد رای و خودمحوری و تصمیم گیری فردی وجود ندارد . همه کارها با شورا و پیشنهاددهی و مشارکت همگانی مردم پیش می رود و اقامه قسط ، مساوات و اخوت فقط از این طریق امکان پذیر است .
یکی از حقوق مهم مردم در دولت محمدی و علوی مشاورت و مشارکت دادن آنان در تصميم سازي ها و تصمیمگیریها است . به همین دلیل است که مدیر مومنان امام علی ( علیه السلام ) آن را یکی از سیاستهای اصولی مدیریت خود در ابتدای خلافت اعلام فرمود : « ای مردم این امر ( حکومت ) امر شما است؛ هیچکس جز آن که شما او را امیر خود گردانید، حق حکومت بر شما را ندارد. ما دیروز هنگامی از هم جدا شدیم که من پذیرش ولایت شما را ناخوشایند داشتم، ولی شما این را نپذیرفتید و جز این که من تشکیل حکومت دهم، رضایت ندادید . آگاه باشید که من کسی جز کلیددار شما نیستم و نمیتوانم حتی یک درهم به ناروا از بیتالمال برگیرم » - ( ابناثیر ، الکامل فیالتاریخ ، ج 3 ، ص 193 – 194 ؛ الطبری ، تاریخالرسل والملوک ، ج 3 ، ص 450 ) .
و همچنین می فرماید : « بدانید ، حقی که شما بر عهدة من دارید ، این است که چیزی را از شما مخفی ندارم ، جز اسرار جنگ را ، و کاری را بیمشورت شما نکنم ، جز اجرای حکم خدا را » - ( نهجالبلاغه / نامة 50 ) . این سخن بیان این مطلب است که در اسلام دولت و ملت یگانه اند و دوگانه رفتار نمی کنند و هر دو در یک جهت ، « حیات طیبه » ، بهشت سازی فراگير ، همفکری ، همکاری ، همیاری و مشارکت می نمایند .
و باز می فرماید : « و ان اعظم الخيانه خيانه الامه ، و افظع الغش غش الائمه » : (( قطعاً و بدون ترديد مهم ترين خيانت ، خيانت به ملت و بدترين غش ها ، غش به امامان و رهبران است )) – ( نهج البلاغه / نامه 26 ) .
بر این اساس همه مسائل و مشکلات جامعه اول باید در گروه های ( ده نفره ) دانایی و معرفت مورد بررسی و تحقیق و تفقه قرار گیرد سپس تصمیم سازی و تصمیم گیری شود . و امام تصمیم حق را تایید می کند .
امروز ما بعد از گذشت 1400 سال می دانیم که 23 سال دوران پیامبری محمد مصطفی ( ص ) ، که تماماً در جنگ و دفاع از اسلام در مقابل مشرکان گذشت ، زمان بسیار کوتاهی است و انجام کار فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ اسلام واقعی در اذهان همگان نیاز به زمان بیشتری دارد لذا اغلب اعراب تازه مسلمان شده هنوز به سطح آگاهی و شناخت عالی نرسیده بودند . به همین دلیل برخی از نخبگان آن زمان که اجازه داده بودند شیطان قدرت طلبی در وجودشان رخنه کند ، از جهل مردم و شرایط حاکم و تعصبات قومی و قبیله ای عربیت سوء استفاده کرده و خود را به حکومت رسانیدند . و انحراف از همینجا آغاز شد . و این اتفاق در پس همه انقلاب های جهان رخ داده است .
امامان راستین که پرچمدار توسعه اسلام بودند هیچ زمانی برای به چنگ آوردن قدرت نجنگیده و یا دست به مردم فریبی نزده اند . نه امام علی ( ع ) ، نه امام حسن ( ع ) ، نه امام حسین ( ع ) و نه هیچ کدام از امامان دیگر . این مردم اند که باید بر سطح آگاهی ، شعور ، علم ، دانش و معرفت خود بیافزایند و امام راستین را برگزینند و فریب فریبکاران را نخورند . بر این اساس هیچ مصالحه ای در کار نبوده است جز حفظ اسلام و جلوگیری از نشر افکار انحرافی به نام اسلام .
پیامبران خدا نیز هیچ زمان برای کسب قدرت نجنگیده اند . معلمی شغل انبیاء است و پیامبران فقط و فقط به مردم آموزش می دهند که قسط را بشناسند و آن را اقامه کنند . اما اجرا و اقامه قسط ، مساوات و اخوت ( برابری و برادری همگانی و جهانی ) وظیفه همگانی مسلمانان است .
اگر مردم پیامبر را به عنوان خلیفه و امام خود برگزیدند در این صورت پیامبر این مسئولیت را می پذیرد و ساختار حکمت را به اجرا درآورده و با تشکیل گروه های دانایی و معرفت از مردم ، به پیشنهادگیری فراگیر از ایشان ، با هر دین ، مذهب و یا مسلک که باشند ، می پردازد تا مسائل و مشکلات جامعه به سرعت توسط خود ایشان حل شود . بدین ترتیب خلیفه و امام موظف است مردم را در مدیریت جامعه مشارکت داده و از همان روز اول به « امامت مستضعفان » واقعیت بخشد .
حضرت علی ( ع ) بارها در نهج البلاغه از استحقاق خلافتش سخن به میان آورده است . مثلاً در خطبه شقشقیه می فرماید : « و لقد تقمصها فلان و انّه لیعلم انّ محلی منها محل القطب من الرحی یحذر عنی السیل و لا یرقی الی الطیر » : « ابوبکر در حالی لباس خلافت را به زور بر خود پوشانید که می دانست جایگاه من نسبت به خلافت ، مانند قطب است نسبت به آسیاب . سیل دانش از دامن من سرازیر می شود و مرغ بلند پرواز روح بشر بر قله بلندای علمی من نمی رسد » . اما همین امام فرزانه و شجاع در جنگ ها ، حاضر نمی شود برای کسب قدرت بجنگد زیرا اسلام نه تنها فدا کردن انسان ها را برای رسیدن به قدرت جایز نمی داند بلکه آنرا شرک می داند .
امروز دستگاه تشیع و تسنن موظف اند از حق دفاع نمایند و بر اساس قوانین اساسی قرآن حکیم به مهندسی مجدد اسلام خود اقدام نموده و خود را بازسازی نمایند . در غیر این صورت مسئول همه انحرافات جوامع و جدایی جوانان از اسلام می باشند . امروز روشنفکران جهان اسلام و کشور به دلیل عدم آگاهی از همین قوانین اساسی قرآن و روش تحقق آنها ، تیشه برداشته و به ریشه دین می زنند . در حالی که نمی دانند با افکار انحرافی که مطرح می کنند جایگاه خود را در افکار عمومی نابود می سازند .
مسلماً بسیاری از موضوعاتی که چه علمای سنتی و چه اندیشمندان کنونی به نام دین مطرح کرده اند هیچ ربطی به اسلام واقعی ندارد . و همین موضوعات موجب عقب افتادگی کشور و جهان اسلام در این چهل سال گردیده است . اما دین اسلام به حیات پویای خود قطعاً ادامه خواهد داد و ایام طلایی خود را دوباره احیاء خواهد کرد . فقط شرط آن است که همه ما که سنگ حق را به سینه می زنیم در نقد این مقالات بکوشیم و همچون اوائل انقلاب اسلامی در نشر و گسترش آنها مشارکت فعال نمائیم و مردم را آگاه سازیم . انقلاب اسلامی تمام نشده است و خستگی و ناامیدی هم معنا ندارد زیرا پای نجات مردم ، ایران اسلامی ، مسلمانان جهان و بشریت در میان است .
برای تحقق اسلام واقعی تنها صداقت کافی نیست بلکه باید جوهر دین را شناخت و قوانین اساسی آن را به اجرا درآورد . در این صورت است که چهره زیبا و نورانی دین آشکار گردیده و مردم دنیا فوج فوج به آن خواهند گروید و دست داعشیان رو خواهد شد و حاکمیت عقل های مردم بر امت بزرگ اسلام و دنیا تحقق خواهد یافت .
اسلام واقعی دینی بسیار ساده و پر از نعمات و برکات است و جمع کننده فکرها ، اندیشه ها و عقل های همگانی مردم و بهره برداری کننده عالی از آنها ست . دین الاهی در حال آشکار شدن در جهان می باشد ، اگر چه مشرکان از این امر اکراه دارند . آن روز دیر نیست .
قرآن کریم در پاسخ به افرادی که ایمان آورده بودند و گفتند : « پس یاری خدا کی خواهد آمد ؟ » ، می فرماید : « الا ان نصرالله قریب » ( بقره / 214 ) : « آگاه باشید ، یاری خدا نزدیک است ! » . و در سوره اعراف / آیه 56 می فرماید : « ان رحمه الله قریب من المحسنین » : « رحمت خدا به نیکوکاران ( محسنین ) نزدیک است » . پس باید همه ما محسن ( نیکوکار ) شویم تا به زودی شامل رحمت خداوند گردیم . قرآن حکیم بارها فرموده است خداوند « محسنین » : نیکوکاران را دوست دارد . پس در اینجا بر همه ما واجب است در مورد کلمه محسنین ( نیکوکاران ) تحقیق و تفقه جامع قرآنی – علمی - کاربردی نماییم . زیرا در این صورت شامل رحمت الاهی و نعمات و برکات بیشمار خداوند می گردیم . و چه رحمتی بالاتر از دوست داشتن خداوند ! آیا رحمتی بالاتر از آن وجود دارد ؟ ! ؟
از خداوند دانا و حکیم هر چه خیر و نیکی و پیروزی و موفقیت است برای شما حق طلبان ، همه اندیشمندان دوراندیش ، علمای اسلام ، روشنفکران خیراندیش ، ملت شریف ایران و مسلمانان راستین جهان خواستارم .
امیدواریم قرن پانزدهم هجری شمسی را با استقرار « اسلام واقعی » در کشور و جهان اسلام آغاز نمائیم . دست خداوند یار و مددکار شما نیکوکاران و قسط گستران است .
فریور باتمانقلیچ
12 / 6 / 1396
و اما اخیراً فرموده اید : (( جنابعالی به اصل مشارکت آنقدر باور دارید که هر مقوله ای را نهایتاً به آن بر می گردانید . من هم اعتقاد دارم که اگر آزادی بیان در جامعه باشد تضارب آرا نتیجه ای خواهد داشت که کمتر از مشارکت نخواهد بود )) .
کاملاً درست است من اعتقاد راسخ به نظام مشارکت و پیشنهاددهی فراگیر مردم دارم زیرا پیشنهاددهی یعنی بهره برداری از عقل و شعور مردم ، دعوت مردم به تفکر و تعقل و تحقیق و تفقه در همه زمینه ها ، بهره برداری از خرد جمعی و هدایت جامعه به سوی راه راست و درست . تضارب آرا هم یعنی جمع کردن فکرهای درست مردم .
نظام مشارکت و پیشنهاددهی فراگیر مردم بارها و بارها امتحانش را پس داده است . در هزاران شرکت در ژاپن ، کره جنوبی ، سنگاپور ، آلمان ، سوئد و ده ها کشور دیگر در هفتاد سال گذشته . از این مهم تر تاریخ صدر اسلام گواه آن است که پیامبر رحمت و حکمت ( ص ) در تمام امور از مردم پیشنهادگیری می نموده است .
تحقیقات سی و یک ساله گذشته هم در مدیریت پیشرفته جهانی و هم در رهبری و مدیریت پیامبر گرامی اسلام ( ص ) و مدیر مومنان امام علی ( ع ) و مقایسه آنها با یکدیگر انسان را به این نتیجه می رساند که در دو جامعه شرک بنیان ( عرب جاهلیت و ژاپن قرن بیستم ) فرایندی مشابه رخ داده است . در ژاپن در سال 1950 از پروفسور دمینگ از امریکا دعوت می شود تا دانش و تجربه مدیریتی خود را مطرح نماید و همین دانش برتر مدیریتی آن کشور ورشکسته و شکست خورده و نابود شده در جنگ جهانی دوم را نجات داده و به کشور شماره یک در رشد و توسعه اقتصادی تبدیل می کند .
پیامبر عزیز اسلام نیز در 1400 سال پیش در تمام جنگ ها ( اُحُد ، بدر ، خندق و . . . ) و در زمان صلح پیوسته از مردم پیشنهاد گرفته و حتا در برخی موارد نظر مردم را برتر از نظر خود قرار داده و به آن عمل کرده است . چرا ؟ زیرا به آن اعتقاد داشته است . زیرا اسلام ( یعنی سلامتی ، صلح و دوستی برای همه مردم جهان ) از این طریق تحقق می یابد . زیرا آزادی و عدالت از این طریق در جامعه به وجود می آید . زیرا قسط ، مساوات و اخوت از این طریق توسط خود مردم اقامه و به اجرا در می آید . زیرا معروف ها ( منطبق سازی امور بر اساس معرفت ) که زیربنای دین اسلام است از طریق تفکر و تعقل و تحقیق و تفقه همگانی مردم آفریده می شوند .
فرموده اید : (( اصرار زیادی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر می کنید . این را جمهوری اسلامی به شدت با باتوم و تعهد گرفتن اجرا می کند نتیجه اش همان شده که شما می فرمایید قطار انقلاب از ریل خارج شده )) .
برادر عزیز امر به معروف و نهی از منکر یک اصل مقدس است که بد به جامعه معرفی شده است . این که می بینید مقالات مفصل و طولانی می باشد به دلیل آن است که مفاهیم قرآنی غلط به مردم تفهیم شده و در جامعه جا افتاده است . لذا کار معرفی اسلام واقعی بسیار سخت شده است . یکی آن که باید مفهوم غلط را از اذهان پاک کرد که این خود ، کاری بس مشکل است . دوم آن که باید مفهوم درست را در اذهان ایجاد نمود که این کاری سخت تر از کار اول می باشد . به همین دلیل برای شما و دیگران قابل قبول نمی باشد که آن را بپذیرید و می فرمائید : (( ما در 1400 سال قطعاً مومنینی داشتیم صادق ، دیندار و عالم چرا اینها رموز قرآن را کشف نکرده اند و کسانی که به دین اسلام اعتقادی ندارند این موفقیت نصیب شان شده )) .
بله ما در 1400سال گذشته مومنین بسیاری داشته ایم . عالمان صادق و با ایمان بسیاری نیز بوده اند و بسیاری از رموز قرآن را نیز کشف کرده اند ، اما متاسفانه تحت تاثیر فقه سنتی قرار گرفته اند و نتوانسته اند قوانین اساسی قرآن حکیم را کشف کنند . به همین دلیل نتوانسته اند « حکمت » ، گمشده مومنان ، را کشف کنند .
می فرمائید : (( به نظرم ایرادی ندارد که به جای محوریت دادن 100% دین اسلام برای دوره کوتاهی مثل یک آدم شکاک به دین و بیرون از آن به دین نگاه کنید )) . در این مورد صد در صد با شما موافقم . پیامبر خدا هم با شما موفق است . در 1400 سال گذشته آنقدر حدیث و روایت جعل شده است که راهی جز این باقی نمی ماند که مومن به همه چیز شکاک باشد تا درست را از نادرست ، حق را از ناحق ( باطل ) و اسلامی را از غیر اسلامی تشخیص دهد . این که چیزی را بدون تحقیق و تفقه بپذیریم صد در صد اشتباه است . پیامبر رحمت در مورد احادیث و روایات می فرماید هر کدام آنها که منطبق بر قرآن باشد بپذیرید و هر کدام که منطبق نباشد دور بیندازید .
بله همان طور که قبلاً گفته شد باید اضافه کنم که در 1400 سال گذشته نه فقه ، نه فلسفه ، نه عرفان و نه سایر راهکارهای دینی نتوانسته اند جواب همه مسائل روز را از قرآن و سنت استخراج کنند . چرا ؟ زیرا از راه صحیح آن وارد نشده اند ! ! معروف شناسی راهکار اساسی است . معروف تبلور علم و دانش و معرفت است . علم شناخت واقعی اشیاء است . دانش تبلور شناخت و جمع آوری آگاهی های واقعی بشر است . اگر بشر صد هزار سال دیگر هم به دنبال خیالات باطل و اوهام خود برود به نتیجه نمی رسد . راهکار اساسی به دنبال علم رفتن است . خداوند علم است . خداوند علیم است . خداوند تبلور همه علم های عالم است . مسلمانان اسیر سطحی نگری اند . اگر مسلمانان صد کتاب هم در مورد معروف شناسی ، معرفت شناسی ، امر به معروف و نهی از منکر بنویسند باز هم کم است . به همین دلیل اولین شاه کلید هدایت و موفقیت و نجات مردم کشور و امت بزرگ اسلام و بشریت که تهیه و برای ریاست جمهور ارسال گردید به معرفی « امر به معروف و نهی از منکر » بر اساس آیات قرآن مجید و احادیث مربوطه از پیامبر رحمت ( ص ) ، امام علی ( ع ) و سایر ائمه ( س ) اختصاص داشت .
دموکراسی واقعی یکی از نتایج اجرای صحیح اصل مقدس « امر به معروف و نهی از منکر است » . آزادی یکی دیگر از ثمرات آن است . و همچنین عدالت ورزی . و از همه بالاتر قسط ، مساوات و اخوت است که هدف همه پیامبران الاهی بوده و فقط و فقط از طریق معروف شناسی و شناخت معرفت به دست می آید . معروف شناسی دارای بینهایت ثمرات مادی و معنوی می باشد که تا کنون مغفول مانده است . یعنی تا کنون هیچ یک از علما و فقها و فلاسفه و عرفای اسلامی آنها را کشف نکرده اند .
در نهایت باید عرض کنم که این ها ، راهکارهای این حقیر و فقیر الی الله نمی باشد بلکه تجربیاتی است که دستاورد بیش از صد سال تحقیقات دانشمندان علوم مدیریت در جهان می باشد . پیامبر خدا ( ص ) می فرماید : « علم را بیاموزید اگر چه در چین باشد » . علم متعلق به هیچ فرد یا ملتی نیست . علم از آن خداست و نجات دهنده بشر است . باید مردم بتوانند با آزادی کامل به دنبال علم و دانش بروند و پیشنهادهای خود را در هر زمینه ای ارائه گردانند . هر ملتی که به علوم مدیریت الاهی مجهز شود به موفقیت های بیشتری دست می یابد .
بحث جدیدی که فکر می کنم باید در گروه ها مطرح شود بحث معروف شناسی ، معرفت شناسی ( شناخت عمقی ، تحقیقی ، روان شناسی ، جامعه شناسی ، فقهی ، فلسفی ، عرفانی امر به معروف و نهی از منکر ) و ارتباط آن با آزادی و عدالت و قسط و در نهایت ثمرات آن برای جوامع و جهان است .
از لطف و عنایت همه برادران گرامی و دوستان عزیز بسیار سپاسگزارم .
فریور باتمانقلیچ
20 / مهرماه / 1396